Laurier Fagnan

Directeur / Director

Laurier Fagnan possède une maîtrise en pédagogie du chant de l'Université Laval ainsi qu’un doctorat en direction chorale (U of A/IRCAM, Paris). Responsable du programme de musique au Campus Saint-Jean à Edmonton, le professeur Fagnan est depuis 1995 chef de la dynamique Chorale Saint-Jean. Son nouveau domaine de recherche innovateur, l’acoustique des chœurs, l’amène à être conférencier invité à des colloques internationaux à Stockholm, Paris et Miami ainsi que d’offrir des ateliers en technique vocale pour des chorales partout au Canada et en France. Sa thèse intitulée, The Acoustical Effects of the Core Principles of the Bel Canto Method on Choral Singing, a été accordée des prix nationaux au Canada et aux Etats-Unis. Grâce à une généreuse subvention de la Fondation canadienne pour l’innovation, M. Fagnan a pu ouvrir en 2006 le premier laboratoire en acoustique vocale au Canada au Campus Saint-Jean. En juillet 2008 il a eu l’honneur de diriger un chœur de 1400 voix lors du concert gala du 400e anniversaire de la ville de Québec. Il est souvent appelé à être formateur au Colloque des chefs de chœur du Québec et en 2009-2010 a présenté sa recherche au festival international de chant choral Festival 500 ainsi qu’à l’assemblé générale de la Fédération des chorales de l’Europe à Sofia en Bulgarie. Il vient de lancer son nouveau DVD sur la technique vocale pour les chœurs. En juillet 2012, il était directeur artistique des Choralies internationales Edmonton 2012, un festival qui regroupa des centaines de choristes des quatre coins du monde francophone. Depuis, il a été formateur pour des festivals prestigieux tels que les Choralies internationales de Vaison-la-Romaine en France et à l’Académie internationale du Domaine Forget. Il vient récemment de terminer un certificat en Vocologie avec la National Center for Voice and Speech et l’an prochain agira comme président de Podium 2016, la conférence/festival national de Canada Choral.

With a doctorate in choral conducting (U of A / IRCAM, Paris) and a master’s degree in vocal pedagogy (U. Laval), there is nothing Laurier Fagnan enjoys more than inspiring singers to make the most beautiful sound possible. He has served as vocal coach/clinician for many choral festivals and has offered hundreds of workshops in vocal technique to choirs from Seattle to Paris. In July of 2008, he was honoured to guest conduct a choir of 1400 singers gathered to celebrate the 400th anniversary of Quebec City. In 2006, he was awarded a generous grant from the Canada Foundation for Innovation to establish Canada’s first Vocal Acoustics Laboratory at Campus Saint-Jean of the University of Alberta, where he has conducted the very dynamic Chorale Saint-Jean since 1995. His doctoral thesis entitled The Acoustical Effects of the Core Principles of the Bel Canto Method on Choral Singing was awarded national prizes in both Canada and the U.S (Julius Herford Prize). In 2009, he was keynote speaker at the Phenomenon of Singing and presented several sessions at Festival 500. He gave the keynote address at the general assembly of the European Choral Federation in Bulgaria and presented his research at the International Conference on the Acoustics of Singing in Stockholm. In July of 2012, Laurier served as artistic director of Choralies internationales Edmonton 2012, a festival which assembled choristers from many corners of the French-speaking world. He has recently launched his new DVD on vocal technique for choirs, which incorporates bel canto vocal principles applied to choral singing and is currently writing a book on bel canto vocal pedagogy. Recent highlights include conducting at international festivals in Vaison-la-Romaine, France and Domaine Forget, Québec as well as presenting at the National Conference of the American Choral Directors’ Association in Salt Lake City. Dr. Fagnan recently completed a post-graduate certificate in Vocology in the US and next May will serve as co-Chair of Podium 2016, Canada’s national conference and festival on choral singing. He was recently awarded the Queen’s Diamond Jubilee Medal recognizing his contribution to community development through choral music.